måndag 3 september 2012

Föreläsningsturné i miniatyr

På fredag inleder jag något som med lite god vilja kan beskrivas som en mindre föreläsningsturné genom tre av rikets fyra största städer.1 Mina föredrag kommer att hållas på en populärvetenskaplig nivå, och jag avser inte fördjupa mig i några långa och tekniska matematiska härledningar. Det vore skoj om någon eller några i skaran av trogna läsare som jag bara känner till namn (eller bloggsignatur) hade lust att dyka upp på något av föredragen. Varmt välkomna!
  • Nu på fredag, den 7 september, kommer jag klockan 15.15 att tala på Uppsala universitets matematiska institution över ämnet "Statistical inference and selection bias in connection with the big questions".
  • Dagen efter, lördagen den 8 september, kommer jag klockan 10.30 att ge ett föredrag med rubriken "Om Fermis paradox och det stora filtret" på ett möte anordnat av föreningen Människa+. Mötet äger rum på KTH, Stockholm.
  • Onsdagen den 12 september är det dags för ett framträdande på den årliga Statistikerträffen i Göteborg. Mitt föredrag är schemalagt till klockan 17.15, och har rubriken "Statistisk inferens och selektionsbias i samband med de stora frågorna". Mötet äger rum på den för Chalmers och Göteborgs universitet gemensamma Institutionen för Matematiska Vetenskaper.

Fotnot

1) Att rikets tredje största stad denna gång hamnar utanför min turné är beklagligt, men jag får försöka ta igen det en annan gång.

5 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg länge även om jag inte kommenterar så ofta och har även din bok hemma. Ska dessutom plugga 60 poäng statisik på handels med start nästa termin. Så klart man kommer när du har öppen föreläsning i Gbg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra, Johan! Vilken av böckerna, förresten? Det finns tre att välja på.

      Radera
    2. Den jag har hemma är Riktig vetenskap och dåliga imitationer. Slumpens skördar har jag lånat på biblioteket förut. Den engelska hade jag helt missat. Får ta och läsa den när jag får lite tid över.
      Snubblade över något du skrev för VOF och sen för humanisterna och sen dess är jag fast haha. Alltid läsvärt :) Plus att jag tycker statistik är väldigt intressant.
      Men är nog mest intresserad av tillämpad statisik än matematisk statistik även om jag tycker om det med. Har alltid tyckt det här med kost och hälsa är kul och där använder man ju massa statisik för att t.ex. bevisa att män som äter 60 gram choklad i veckan löper 17 procents lägre risk att drabbas av stroke än andra etc.
      Ofta är det dåligt använd statisik och är väl därför jag vill läsa det i ett år för att kunna skilja bra och dålig forskning.

      Radera
  2. Jag kommer nog se exakt en av dessa - fast inte den i Uppsala! Jag ska nämligen också på Statistikerträffen och representera UCR.

    SvaraRadera
  3. På allmän begäran, en lista över de arbeten jag diskuterar i de nu aktuella föredragen:

    Aldous (2012) The great filter, branching histories and unlikely events, The Mathematical Scientist 37, 1–9.

    Armstrong, S. and Sandberg, A. (2012) von Neumann probes, Dyson spheres, exploratory engineering and the Fermi paradox, YouTube.

    Bostrom, N. (2008) Where are they? Why I hope the search for extraterrestrial life finds nothing, Technology Review, 72–78.

    Dawkins, R. (2006) The God Delusion, Bantam, London.

    Häggström, O. (2008) Brister i sannolikhetsargument för och emot Guds existens, Filosofisk tidskrift 29, no. 4, 3–11.

    Häggström, O. (2012) Det stora filtret, Häggström hävdar.

    Hanson, R. (1998) The great filter - are we almost past it?

    Sagan, C. and Newman, W. (1983) The solipsist approach to extraterrestrial intelligence, Quarterly Journal of the Royal Astronomical Society 24, 113–121.

    Swinburne, R. (2004) The Existence of God (2nd ed), Clarendon, Oxford.

    SvaraRadera