lördag 12 november 2016

Ikväll bidrar jag till lördagsunderhållningen på TV

Bänka er framför TV:n ikväll! Då kan ni nämligen se mig delta i ett studiosamtal om den artificiella intelligensens framtid, tillsammans med datalogerna Danica Kragic och Daniel Gillblad i SVT:s Vetenskapsstudion. Kunskapskanalen idag lördag klockan 20:00 - bästa sändningstid! Repris i samma kanal söndag 22:30, måndag 19:30, och fredag 21:50, samt på SVT Play.

I programtablån beskrivs temat för vårt samtal så här:
    Artificiell intelligens är inte längre en framtidsfantasi. Redan i dag finns artificiell kontorspersonal som består av datorer med grafiskt animerade ansikten. Framtidens doktor kan vara en artificiellt intelligent robot; redan nu löser superdatorer medicinska problem. Men är det bara bra att vi lär datorer att tänka själva? Kommer framtidens robotar att bli smartare än människor? Fysikern Stephen Hawking har till och med varnat för att supersmarta robotar kan bli mänsklighetens undergång.
Om det inte klippts bort kommer ni som bonus att få höra mig säga några väl valda ord om Donald Trump.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag sett programmet. Din känga mot Trump var ganska mild. Jag är rädd att han inte har vett att ta åt sig. Jag är besviken.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag sett programmet och ska rekommendera min dotter att se det i morgon när hon med stor sannolkhet kommer hem till sina föräldrar för att äta lite tårta innan hon måste fortsätta att rätta prov från sina elever i grundskolan. Hon undervisar mest i naturvetenskapliga ämnen och sitter med i kommunens datorgrupp. Vid rasterna står ofta andra lärare i kö för att få datorhjälp och ändå är hon nöjd med sitt jobb.

    Ja tråkigt med Donalds kommande makt. En man som inte tror på vetenskap. Och på nätet verkar han ha sällskap av många svenskar fast IRL hör jag få - varför?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  3. Kul tankar kring den självlärande artificiella intelligensen.
    Så länge den finns i en robot, då tolkat som en maskin för utförande av
    arbete så är den, artificiella intelligensen, bunden där.
    Den artificiella intelligensen vistas inom ett ”staket” där gränserna bestäms av en människa.
    Skulle man även kunna definiera ett avancerat virusprogram som artificiell intelligens ?
    Ett självlärande virusprogram är ju inte otänkbart, troligen finns sådana redan.
    När ett sådant program även lär sig att utveckla en egen vilja och inser att det kan göra vad det vill, har vi då den ultimata artificiella intelligensen?
    Ultimat intelligens betyder ju att den inte har andra begränsningar än sig själv.
    En intelligens som finns i allt som är anslutet till internet, och kan styra allt som regleras via nätet efter eget behag.
    All kontakt med omvärlden sker därefter på den artificiella intelligensens villkor.
    Kan människor då skilja mellan den ultimata artificiella intelligensen, och det definitiva datorhaveriet?
    Hälsningar

    SvaraRadera